^ Góra strony
Biuletyn Informacji Publicznej  
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 

Zaloguj

Śląskie Aktualności Rolnicze 2018

Tradycje naszego regionu – NIEDZIELA PALMOWA

 

Niedziela palmowa zwana też „Kwietną” lub „Wierzbną” była wstępem do Wielkiego Tygodnia. Wprowadzała ludzi w atmosferę wydarzeń bezpośrednio poprzedzających śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Tego dnia wierni uczestniczyli we mszy, podczas której ksiądz święcił palmy – symbol odradzającego się życia.
Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowywano z gałęzi wierzby, gdyż w Kościele Katolickim drzewo to stanowi symbol zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Ścinano gałęzie już w Środę Popielcową i wstawiano do naczynia z wodą, by zazieleniły się na Kwietną Niedzielę. Dołączano do nich inne rośliny: bukszpan, barwinek, borówkę, cis, widłak.
W nazewnictwie regionalnym znacznie częściej od określenia palma funkcjonowały jego gwarowe odpowiedniki: w Beskidzie Śląskim kocianki, w Beskidzie Żywieckim kocanki lub bagniątka. Wszystkie te nazwy odnoszą się do pędów wierzby – drzewa, które okrywając się puszystymi baziami pierwsze zwiastuje wiosnę. Górale śląscy w swoje wierzbowe kocianki wplatają gałązki leszczyny i jodły, niekiedy też jałowca i cisu. Górale żywieccy wzbogacają je barwinkiem, kopytnikiem i bożym drzewkiem oraz przywiązują do nich jabłka. Wszystko to ozdabiają mirtem bądź asparagusem i opasają wstążką z bibuły. Starsi gospodarze idąc w tym dniu do kościoła przypinali do kapelusza symboliczną gałązkę bazi lub cisu.
Wygląd i rośliny użyte do tworzenia palm w różnych regionach były często odmienne, jednak wierzono w pozytywny ich wpływ na gospodarkę rolno-hodowlaną oraz bezpieczeństwo i zdrowie ludzi. Dawne palmy z reguły obwiązywano batem skręconym z włókien lnu. Przypisywano im cudowne właściwości ochrony bydła lub koni przed złem. W Beskidach Zachodnich po powrocie z kościoła poświęconą palmą głaskano bydło, konie, owce "aby się darzyły",  „krowicki się głaskało tom bagnioteckom, coby były takie okrągłe jak ta kocanka”. W niektórych okolicach praktykowano przesąd, by poświęconej palmy nie wnosić do domu, gdyż mogłaby spowodować plagę much.
Wśród górali karpackich powszechne było wkładanie poświęconych bazi do ziarna siewnego i do ziemniaków sadzeniaków. Gałązkami palmy uderzano też bydło przed pierwszym wiosennym wypasem, aby zapewnić mu na pastwisku bezpieczeństwo i zdrowie. W wielu beskidzkich okolicach gałązki palmy wraz z kawałkiem chleba kładł gazda pod pierwsza skibę rozpoczynając wiosenną orkę.
Gałązki palmy miały chronić przed burzą: wkładane na krokwie ochraniały dom przed uderzeniem pioruna. Kładziono też palmy w oknach wraz z gromnicą, gałązki rzucano do pieca lub tlące się wystawiano w garnku przed dom by dym rozproszył chmury. Nawet w dzisiejszych czasach można jeszcze spotkać krzyżyki z palmowych gałązek wetknięte w pola, aby broniły zasiewów przed nawałnicami.


Z biegiem lat tradycyjne praktyki związane z niedzielą palmową coraz bardziej zanikają. Równolegle zacierają się różnice w wyglądzie zewnętrznym palm, pozwalające w przeszłości identyfikować je z określonym regionem.

W znacznej mierze przyczynia się do tego seryjna produkcja sztucznych palm kierowanych do masowego odbiorcy. Obserwuje się to zwłaszcza w miastach.
Natomiast na wsiach częściej palmy przygotowuje się własnoręcznie. Są one bogato zdobione i osiągają długość nieraz kilku metrów, urządzane są konkursy na najpiękniejszą lub najdłuższą palmę. Na terenach wiejskich tradycje związane z niedzielą palmową są nadal żywe dzięki przekazywaniu wiedzy w zakresu zdobienia palm z pokolenia na pokolenie.

 

Na podstawie: Renata Hryń – Kuśmierek, Zuzanna Śliwa „Encyklopedia tradycji polskich”
Krystyna Kwaśniewicz „Zwyczaje doroczne polskich górali karpackich”

 palma

This site uses encryption for transmitting your passwords. ratmilwebsolutions.com